zaterdag 12 mei 2012

Samen met Shaan naar het park

Vrijdagmiddag 14.30 uur. Ik gun mezelf een paar uurtjes vrij want ik moet 's avonds ook nog aan de bak. Pongo gaat vaak met de grote honden mee op ronde en tussendoor even voor een plasje / poepje naar het veldje bij onze parkeerplaats. Tijd om eens zonder de grote honden met hem naar het park te gaan maar mét zijn broer Shaan. Ik had met Sila, de eigenaar van Shaan niets afgesproken maar ben op goed geluk naar haar toe gereden. Ze maakte direct tijd vrij om met ons mee te gaan. De beide broers gingen meteen met elkaar op de vuist toen ze samen in de autobench zaten. Pongo vindt dat hij, en niemand anders dan hij, aanspraak kan maken op die bench en nu moet hij het zomaar tolereren dat Shaan in zijn heiligdom komt. Het is een hoop herrie daar achterin mijn combo maar het heeft allemaal niet veel om het lijf.
In het park staat alles klaar voor het jaarlijkse Power Horse evenement wat dit weekend gehouden wordt (en beslist de moeite van het bekijken waard is, zelfs voor niet paarden minnend publiek) en er is een circus met allerlei dieren. Een olifant uit het circus zorgde van de week even voor een hachelijk moment...

Ik had met alle honden een rondje park gewandeld en was juist terug bij de auto toen ik een grote olifant op mij en de honden af zag stormen. Pongo gauw opgepakt, de honden gesommeerd om te blijven maar Guusje en Imre stormden op de olifant af, Guusje voorop en Imre er met haar grote blaffende bek er achteraan. Ik zag mijn honden al geplet worden of op de slurf genomen worden door de olifant, maar gelukkig riep de baas zijn logge beest terug, die gelukkig beter onder appèl stond dan mijn honden op dat moment want de olifant draaide zich direct om en liep in een vlotte draf terug naar zijn baas. Guusje dacht: "dat heb ik mooi geflikt" en zette de achtervolging in! De olifant voorop, Guusje er achteraan. Je kunt dan roepen wat je wilt, bij een Wetter ben je absoluut kansloos en zit er niks anders op dan bidden...
Het was een koddig gezicht achteraf.

Nu was Pongo samen met zijn broer Shaan in het Horsterpark en maakten ze gelijk van alles mee.
Pongo en Shaan hebben net even gevochten

Je zou denken dat ze het wel gezellig vinden om elkaar weer te zien maar tijdens de wandeling wordt er regelmatig gestreden om de hoogste plek.
De beide hondjes zijn erg aan elkaar gewaagd. Op de foto loopt Shaan nog met een hoge rug en lage kophouding en Pongo heel zelfverzekerd met hoge staartdracht. Dit potje was voor hem. Shaan zal nu even gaan schudden om de opgebouwde stress kwijt te raken en dan is alles weer koek en ei tot de volgende confrontatie.




Waar kijkt Pongo naar?
Vlak bij de parkeerplaats stonden de paarden te grazen in afgezette stukken van het park. Zulke grote honden had Pongo nog niet gezien, behalve die olifant dan en ook Shaan maakte voor het eerst kennis met paarden. We hadden de hondjes voor de veiligheid maar wel even aangelijnd.

Shaan kijkt naar een paard dat geborsteld wordt.

Het is een hele ervaring voor een hondje van ruim 9 weken maar ze doorstonden het allebei met verve. Als Pongo iets nieuws ziet blijft hij stil staan om het rustig in zich op te nemen en Shaan deed het precies zo.


wat zou er nou in dat koppie omgaan??







Om bij de auto te komen moesten we best dicht langs de paarden maar de hondjes liepen mee alsof het de normaalste zaak was.




Wat vind jij er van dat dat hier zomaar staat baas?
Na de wandeling kreeg Pongo zijn eten in de nieuwe bench en heeft daarna lekker geslapen.
Roll-over Pongo!

Als ik even tijd heb dan train of speel ik met Pongo. Dat doe ik altijd voor het eten zodat hij lekker gretig is. Fluit om mijn nek, tasje voertjes om mijn middel en d'r an! Dit keer oefenen we het  "roll-over" waarbij Pongo één keer moet omrollen voordat hij een snoepje krijgt. Het eerste commando wat hij al goed begrijpt is "sit". Normaal gesproken krijgt hij de beloning als hij het correct uitvoert, maar nu komt er nog een nieuw commando achter namelijk "down". Als hij dat ook correct uitvoert krijgt hij dan normaal gesproken het snoepje, maar nu wil ik nog een stapje verder en bewaar het snoepje tot de hele oefening klaar is. Pongo snapt het "down" ook al heel goed zodat we het stapje verder ook kunnen doen. (je moet eerst het 'sit' en het 'down' goed ingetraind hebben voordat je verder kunt) Pongo ligt keurig netjes en ik beweeg het snoepje boven zijn neus, zodanig dat hij zijwaarts komt te liggen waarna ik hem met het snoepje boven zijn neus op de andere zij dwing zodat hij over de rug rolt. Terwijl hij dat doet zeg ik "roll-over" en geef hem direct het snoepje als hij weer helemaal recht ligt na de rol.
Pongo is een heel slim hondje en heeft dit kunstje al aardig door. Als er maar eten is dan doen ze alles, het zijn nou eenmaal opportunisten!

Bertus is ook heel gek met die kleine rakker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten