zondag 20 mei 2012

Puppy les 3



Vanmorgen hebben we de derde puppy les gehad. Josette en ik waren maar met ons tweetjes dus de oefeningetjes gingen best vlot. Het "nieuwe" was dit keer het vasthouden van een speeltje / dummy tijdens het volgen, het commando 'draaien' wat voor Pongo 'turn around' is en het spoortje.
Pongo is al heel ver omdat ik zo'n 10 keer per dag kort met hem oefen. Herhalen, herhalen, herhalen...
Dat herhalen doe ik op verschillende plekken. Zo leert de hond dat een bepaald commando niet alleen op dát specifieke veldje moet maar ook op de parkeerplaats, in ons magazijn, in de woonkamer, op het terras enz. enz. "Generaliseren" noemen we dat. Een hond weet niet automatisch dat een bepaald commando overal geldt, dat moet je hem leren. Elke week komt er iets nieuws bij en worden de oefeningen op een andere manier uitgevoerd. Vandaag hebben we het volgen om de paaltjes heen gedaan. Het volgen is niet anders, het parcourtje en de setting wel.

bij het middelste paaltje: zit
Josette laat Amy bij het middelste paaltje zitten om vervolgens met behulp van een snoepje het "achtje" te gaan lopen. Je moet behalve op je hond ook opletten of je het parcours goed loopt en niet tegen paaltjes aan loopt.

Amy, volg
Dit keer volgt Amy met een snoepje maar we hebben ook geoefend met een speeltje wat de pup vast moest houden tijdens het volgen. Voor Amy was dit nieuw en zij had bij het woord 'volg' de associatie met een snoepje zodat zij het speeltje uitspuugde om een snoepje te scoren.





de hazendummy was interessanter dan het speeltje




Amy vond de hazendummy wel de moeite waard. Het vastpakken van dat ding is wat lastiger.


"vast"
het speeltje was ook leuk maar toch minder aanlokkelijk
We hebben het volgen met snoepje, volgen met apport, komen op bevel, down, draaien, aan de voet, vooruitsturen én terugkomen en het bingospoortje gedaan. Voor het spoortje had ik Rodi worst bij me waarmee ik een spoortje heb getrokken. Aan het eind stond een bakje met een paar stukjes worst.

stoeien!
Na de les is er tijd om te stoeien. Je ziet zoveel mooi hondengedrag. Het begint vandaag met flink stoeien maar het eindigt in een felle strijd.

Een beetje fotoshoppen... 

Ik word boos Pongo!

Ik bén boos Pongo!


Er is weer een filmpje gemaakt van deze les.





1 opmerking:

  1. Zelfs in het Zeeuwse worden de puppylessen gevolgd en geoefend met Saar, las ik op mijn blog!
    Leerzaam om de filmpjes terug te zien.

    BeantwoordenVerwijderen