dinsdag 8 mei 2012

Pongo als enige pup nog in huize Elsman

Zondagmorgen 6 mei, de drie pupjes dartelen vrolijk in huis en op het balkon, niet wetend dat het vandaag de laatste dag is dat zij samen zijn. Rinus werd als eerste gehaald. Hij sprong al tegen zijn nieuwe baasjes aan en had er helemaal geen moeite mee dat hij weg ging. Zijn reis is ook prima verlopen. Teun vond het in eerste instantie een minder geslaagd idee om mee te moeten maar eenmaal in de auto ging dat goed. En toen was Pongo alleen... nou ja, samen met de volwassen honden dan, waar hij zich ook aan optrok. 's Middags hebben we de eerste les puppytraining gedaan samen met broer Shaan, zus Amy en Stabij Mees die vijf weekjes ouder is.

We begonnen met het volgen. Lijn in de rechterhand, hond links, brokje met de linkerhand voor zijn neus houden zodat je weliswaar krom loopt maar niet scheef en de hond met het commando "volg" proberen mee te krijgen. Pongo deed dat al heel netjes.
hand met het snoepje voor de borst en Pongo zit.
Daarna het commando "zit". Brokje voor de neus en daarna voor de borst houden en net zolang wachten tot de hond zit. Zodra hij dat doet zeg je "zit" en geeft hem meteen zijn beloning terwijl hij met vier poten de grond aanraakt.

Verder hebben we het down liggen geoefend. Als de hond zit houd je hem ter hoogte van de flank vast waarna je het brokje voor zijn neus houdt en naar voren beweegt zodat hij er achteraan gaat maar omdat hij achter tegengehouden wordt en alleen zijn voorpootjes naar voren beweegt gaat hij liggen. Op dat moment belonen en het commando "down" zeggen.


"pongoooo, vien ici"!
Het voorkomen kent Pongo al. Hij weet dat die fluit snoep betekent! De commando's gaan in het engels of in het frans want Pongo's baasje is Franstalig. Het engels is geen probleem, de meeste commando's die ik gebruik zijn in het engels maar frans is lastiger en daarom heb ik besloten alleen de commando's "volg", "wacht" en het "kom voor" in het frans uit te voeren. "Volg" wordt "suivre" ,"wacht" wordt "attend" en "kom voor" wordt "vien ici". Verder is het gaan liggen "down" het zitten "assis" en het blijven "rester". Het is even schakelen maar het gaat al best goed!

even het snoepje voor de neus om aandacht te krijgen
Pas belonen als alle vier pootjes op de grond staan.

Bertus komt knuffelen





's Middags heeft Pongo verder gespeeld, gegeten en geslapen zoals hij altijd doet maar toen werd het nacht... Wat heeft die hond gegild! Het begon 's avonds al maar toen hebben wij hem niet gehoord want we moesten in de winkel nog wat doen maar zoon Thijs heeft het wel moeten aan horen. De opdracht is nou eenmaal dat hij geen succes heeft op zijn geblaf dus er wordt totaal geen aandacht aan geschonken. Het grappige is dat de grote honden het ook volkomen negeren. Kennelijk is het dus echt 'drammen' wat hij doet en dat willen we niet in stand houden. Na dat uur 's avonds heeft hij nog eens anderhalf uur geblaft. Toen was ik het zat... Boven op zolder een matje gepakt, dekbed en kussen mee en naast Pongo's bench slapen. Ik lag nog maar net of meneer was stil. Na een uur toch maar weer voorzichtig mijn bed opzoeken want zo'n matje is ook niet alles. Inmiddels was het 1.00 uur. Pongo heeft Bertus niet eens horen opstaan om 4.30 uur en sliep nog toen ik om 6.00 uur opstond. Overdag ging het prima en 's avonds zijn we al zo wijs geweest om Floran bij Pongo in de ren te laten terwijl hij in de bench zit. Dat ging goed tot Bertus Floran kwam halen om 4.30 uur. Tja dan wil Pongetje ook mee... gevolg: Brigitje stond om 5.00 uur met Pongo buiten! Ik heb hem weer in de bench gedaan en Imre gehaald die nu naast hem mocht liggen in de ren. Overdag vindt hij het helemaal niet zo'n probleem om in de ren te moeten. Hij blaft wel eventjes maar dat negeer ik volkomen en het duurt dan nu ook al niet zo lang meer. Mijn broer wilde graag een type Imre, HIJ KRIJGT EEN TYPE IMRE! Vannacht heeft Imre weer naast Pongo geslapen. Hij heeft de steun nog nodig. Achteraf ook gelukkig want we hadden een fikse onweersbui waar Imre helemaal niet bang voor is en gewoon rustig blijft liggen. Overdag leert Pongo spelenderwijs apporteren, zitten, liggen, rollen, poot geven.... Mensen die mij kennen schieten nu van verbazing van de stoel. Ik die een hond trucjes leer anders dan jachtspelletjes...
Pongo gaat naar mijn neefje van 14 en die vindt het natuurlijk best leuk als zijn hond allerlei capriolen kan uithalen. Hopelijk lukt het me, nog twee maanden te gaan...


1 opmerking:

  1. Het meeste wist ik natuurlijk al wel, maar leuk om het nog eens na te lezen. Ik wed dat je neefje het geweldig vindt om zo zijn nieuwe kameraadje al een beetje te volgen.
    Ik heb ook weer een en ander te melden, want Amy werd wel wakker van het onweer om half zeven. Tja, en toen moest ze natuurlijk wel plassen!

    BeantwoordenVerwijderen