zaterdag 14 juli 2012

Puppy les 8

De achtste puppyles in een stralend zonnetje!
Dit keer had ik een agility (behendigheid) parcourtje uitgezet. Het leuke aan agility is dat je het parcour zomaar om kan gooien waardoor je de oefeningen weer heel anders kunt doen.
Josette en ik waren maar met ons tweeën maar wat was het leuk!
Voor de hondjes is het prima gymnastiek en je bent op een andere manier bezig met aandacht oefeningen. De basis is echter altijd hetzelfde. De hond leert op deze manier te "generaliseren". Een hond weet dat niet zonder meer. Voorbeeld: de hond heeft op de hondenschool het commando 'vooruit' geleerd. Hij kent het plaatje: het bakje, de achtergrond, de andere honden. Je gaat dit commando oefenen in je eentje op een ander veld met een ander bakje. Ai, het plaatje klopt niet en de hond doet het niet. Hij is dan niet ongehoorzaam maar zijn plaatje is niet hetzelfde als het plaatje in zijn hoofd op de cursus, hij heeft niet gegeneraliseerd. Het is daarom goed om regelmatig te "testen" of je hond het commando snapt. Dat doe je door de oefeningen op verschillende plaatsen te herhalen en op verschillende manieren een commando aan te leren. Agility leent zich hier uitstekend voor. Dit keer (nog) geen filmpje maar misschien komt dat nog als de kwaliteit tenminste goed is want het is met mijn fototoestel gefilmd en niet met mijn flipje (klein maar fijn!)
Het fotoverslag is ook heel verhelderend en hopelijk ook heel inspirerend om eens op een andere manier te trainen met je hond. Alle "agility" attributen vind je ook in de natuur: boomstammetjes, bomen, paaltjes (bij parkeerplaatsen bijvoorbeeld) rioolbuizen enz. Gebruik de natuur en je fantasie!


Zigzag door de paaltjes uiteraard met hulp van een snoepje

Door de tunnel naar de volgende opdracht

Down, blijf en zelf een rondje om het paaltje terwijl de hond blijft liggen.

Pongo aan de beurt.

De oefening met de paaltjes is goed voor de rugspieren

Zit en wacht wordt nu wel heel leuk!

Pongo, vien ici!

Suivre a droite!

Suivre a gauche!

down et rester là.

Pongo, vien ici!
 Vanuit 'down' laat ik een hond nooit opstaan en naar mij toekomen. Als ik het commando 'down en blijf' heb gegeven ga ik altijd zelf naar de hond toe, beloon voor het down liggen op het moment dat hij dat inderdaad nog doet, (zoniet dan leg ik hem terug) en laat hem vervolgens zitten. Daarna kan ik hem of meenemen met 'volg' of 'voorkomen op bevel' of natuurlijk 'vrij' geven. Dit wissel ik af. Bij bovenstaande foto heb ik Pongo eerst laten zit en wacht.
Josette doet de "wissel" met Amy

Amy, vooruit!

Pongo heeft alleen maar oog voor het bakje.

Amy volgt met snoepje. Op de achtergrond ligt wat lekkers in het bakje!

Pongo kan het geduld echt heeeeeeel goed opbrengen! Chapeau!

Nog steeds wacht hij op het commando "vooruit" maar....

en dan mag hij gaan, dit keer wordt hij vanuit een andere positie gestuurd
 Het bakje staat rechts ten opzichte van Pongo. Ik heb er wat lekkers in gedaan. Vervolgens loop ik terug naar Pongo en zorg er voor dat hij contact met me houdt maar wel op de plek blijft zitten. Zelf loop ik daarna bij hem vandaan en ga recht tegenover Pongo staan. Ik stuur Pongo door mijn linkerarm naar links te bewegen naar het bakje met het commando "naar links" of in zijn geval "a gauche". Dat Pongo dan naar rechts moet is omdat hij tegenover mij zit maar we gaan bij het dirigeren uit van onze eigen positie. De hond weet het immers toch niet wat je zegt, al zeg je "koelkast"
De paaltjes zijn een "zandloper" of een "achtje" geworden.

Amy loopt het achtje prima.

aan het eind van de les even poseren

Wat een schatjes zijn het!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten